Sapa - Reisverslag uit Thôn Ðiền Hạ, Vietnam van Janneke Merkens - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Thôn Ðiền Hạ, Vietnam van Janneke Merkens - WaarBenJij.nu

Sapa

Blijf op de hoogte en volg Janneke

11 Augustus 2016 | Vietnam, Thôn Ðiền Hạ

Het duurde even, maar hier weer een klein verslagje van de afgelopen week! Deze week was de week waar iedereen heel erg nieuwsgierig naar was. Dit omdat we eindelijk zouden gaan hiken, en we hadden Hanoi ook wel gezien. Hanoi is mooi, maar ooh zo chaotisch. We zijn op de vroege ochtend vertrokken met een slaapbus, die we helemaal voor ons zelf hadden naar Sapa. Dit is 6 uurtjes rijden, al is dat hier al snel 8/9uur. Aangekomen in sapa, via allemaal weggetjes en stijle wegen, valt gelijk de prachtige natuur op, de rijstvelden en de hutjes daar tussen. Ons hotel was prima en lag wat meer uit het dorp, dit was niet erg, want toen we uit de bus kwamen werden we al belaagd door hoamng vrouwen. Dit is een van de stammen die hier leeft en ze verkopen alles, van ringen, armbanden tot tassen! Alles is mogelijk! Ze zijn ons dan ook helemaal gevolgd tot het hotel. Nadat iedereen geluncht had zijn we naar Catcat village gegaan. Dit is een dorpje wat eigenlijk een beetje is gemaakt voor toeristen, jammer, maar nog steeds leuk om te zien. Er was namelijk ook een waterval en een een rivier waar allemaal vlinders vlogen. We hadden zelfs een bruidspaar, daar moet natuurlijk wel een selfie mee worden gemaakt. Het terug lopen was wel een opgave, omdat het zo mega warm was en je moet toch weer terug naar boven.. Maar we hebben het allemaal netjes gered. Savonds weer lekker gegeten, je word steeds beter in de lekkere gerechten er uit zoeken, al verschillen hier de springrolls zo verschillend bij elk restaurant! Snel naar bedje gegaan omdat we de volgende met een volle rugzak en al naar een homestay zouden lopen. Toen we op weg gingen naar de homestay zijn we de hele weg begeleid door lokale mensen. Deze hielpen op de moeilijke stukken, terwijl wij in onze wandelschoenen lopen en zij gewoon slippers aan hebben! Het was zo prachtig, de bergen die zo ver je ka kijken bedekt met rijstvelden en ondertussen staat er weer een koe bij. Het weer was goed, we zaten net na de de eerste typhoon. De grond was daarom soms wel glad, maar iedereen is heel gebleven. Na dat we bijna de hele ochtend hadden gelopen, eindelijk lunch, echter bleven de lokale dorpelingen aandringen dat we iets moesten kopen, dit was erg zo niet fijn, en als er een kwam dan kwamen er 10 bij. Uiteindelijk toch rustig kunnen eten, en net toen we weg wouden gaan, begon het mega mega hard te regen, gelukkig was het ook weer zo over. De regen koelde gelukkig alles wel een beetje af. Want zweten is geen onbekend iets hier. Het was nog maar een klein stukje naar de homestay en daar werden we zo vriendelijk ontvangen, dat je je er gelijk thuis voelt. We sliepen met z'n alle ook super leuk op de bovenverdieping met een open stuk, zodat je zo op de binnenplaats kon kijken. We hebben bij de homestay ook gegeten en dat was zo lekker, met verse kip, groentes en natuurlijk rijst. Ik ben die avond vroeg gaan slapen, want me beentjes waren toch een beetje moe. De volgende dag zijn we een toch gaan doen waar we konden zwemmen onderaan de waterval, en dit was echt heerlijk verkoelend. Je had nog best een sterke stroomversnelling dus was een uitdaging om niet te snel af te drijven. Bij dit restaurant hadden ze zulke lieve puppies, dat ik er bijna eentje had willen meenemen. Echter waren er wat onhandige Franse die een puppie meerdere keren heeft laten vallen. Dit was zo zielig. We zijn zelfs nog een keer wezen zwemmen, nadat we terug kwamen bij de homestay. Het werd wel koud, dus dat was een beetje jammer. De volgende ochtend zijn we weer vertrokken naar Sapa. Hier hadden we de middag voor onszelf, dus dat betekend shoppen! De volgende dag zouden we terug gaan. Echter zijn er een paar eerder terug gegaan, om naar het internationale ziekenhuis te gaan, de muggenbult was ineens mega groot geworden. Wij hadden echter een probleem met het hotel, deze was overboekt. Dus ze hadden ons in het hotel ernaast gestopt, maaar dit was echt te ranzig, er lagen doden insecten en peuken op het bed en op de grond en je zag dat er al in een hele lange tijd niet was schoongemaakt. Uiteindelijk heeft Nam en Moniek kunnen regelen dat we in een ander hotel konden, deze was wel echt super lekker en hadden zelfs een tv! Dat is zo leuk aan een gids die met je meereist, die weet alle goede plekjes en barren. We hebben dan ook nu weer bij een bar gezeten, die je normaal niet zo nemen. Hier was het heel erg gezellig. De volgende ochtend zijn we nog naar een top gegaan waar we dus een heel mooi uitzicht zouden moeten hebben. Echter zaten wij dus in een wolk en konden we niet verder dan 4 meter kijken. We zouden die middag vertrekken naar Hanoi, echter had het die nacht daarvoor zo hard geregend dat er een modderstroom is geweest en de weg naar Lo cai was helemaal dicht. Hier baalde iedereen wel een beetje van want nu zaten we nog een dag in Sapa, en we hadden alles wel een beetje gezien en gedaan. Dit keer konden we wel in het goede hotel slapen. Dus eerst maar eens uitgeslapen, en heel hard gelachen, want Moniek was uit haar bed gevallen, en het was een echte bonk. Gelukkig was alles goed! We zouden om half 2 vertrekken, echter bleek dit eerder vier uur te zijn, dus hebben lang moeten wachten. Uiteindelijk zaten we dan toch echt in de bus, en heb een beetje kunnen slapen, maar merk wel echt dat wij Nederlanders veelte lang zijn voor dit land. Na eindelijk te zijn aangekomen in Hanoi, eerst maar eens een goede douche nemen. En had eindelijk het gevoel dat ik schoon werd een beetje. De zondag, ja het was al weer gewoon zondag hebben we een rondje gelopen in Hanoi en lekker gelucht om vervolgens met de bus van zes uur naar hoi an te vertrekken.

• 11 Augustus 2016 - 11:46

Conny:

Nou Jans weer super leuk om mee te lezen. Als het goed is ben je nu weer onderweg en kan je misschien nog duiken. Nog fijne dagen met elkaar tot zondag. E
    n dan ga je alleen op pad. hele dikke kus van iedereen!!

• 13 Augustus 2016 - 20:25

Annika:

Wat een belevenissen weer! Leuk!