week 10. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Janneke Merkens - WaarBenJij.nu week 10. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Janneke Merkens - WaarBenJij.nu

week 10.

Blijf op de hoogte en volg Janneke

15 Maart 2014 | Thailand, Bangkok

Week 10 is tot nu toe toch wel echt de gaafste week die ik hier heb meegemaakt! Want wat is Bangkok gaaf! Zondag ochtend vroeg vertrokken. Een goede vlucht gehad, (eigenlijk alleen maar geslapen). Op het vliegveld aangekomen er toch voor gekozen om een hotel te boeken voor vier nachten. Sena place hotel. Een relatief goedkoop hotel, maar goed! En met een goed ontbijt, dat is altijd belangrijk. En daar was dan toch onze eerste ervaring met het verkeer, pfff wat is het druk! Niet te geloven. Mensen rijden kris kras door elkaar en het verbaasde me eigenlijk dat we geen ongelukken hebben gezien.. ingecheckt in het hotel om daar eerst even bij te komen en gewoon te liggen. Na onszelf opgeraapt te hebben op weg naar mbk, een gigantisch groot winkel centrum. Doordat we dicht bij de sky train zaten wouden we die gaan uit proberen, maar natuurlijk de verkeerde kant opgelopen, en daar kwam een tuktuk, die wou ons wel voor 50 baht daarna toe brengen, maar wou eerst een rondje rijden voor stempels zodat hij gratis gasoline kreeg. Dit wouden we niet dus toen wou die het doen voor 30 baht, dus toch gedaan, en het was echt een gigantische rare rit. De eerste stop was een juwelenzaak waar we naar binnen moesten, en de verkopers waren opdringerig, was gewoon niet grappig meer. De tweede zaak was een taillor en die was nog erger dam de juwelierszaak, maar gelukkig bad de tuktuk driver z’n stempels. Daarna zou hij ons afzetten bij mbk, bleek hij ons dus bij Central world afgezet te hebben, maar ja shoppen in welk winkelcentrum is nooit erg. Na het winkelen terug met de taxi, we hadden geen zin meer om helemaal uit te zoeken waar en hoe de sky train werkte. In het hotel aangekomen, in het hotel gegeten en op tijd wezen slapen. Want de volgende dag zouden we tour hebben naar twee tempels.

Dinsdag dus op tijd op, ontbeten, hmmm was goed, met ei en pannenkoeken, geen Nederlandse helaas. Daarna op onze tourgids gewacht, een aardige vrij jongen meid, haar Engels was niet echt bijster goed, dus moesten goed luisteren wat ze zei. Eerste tempel was Wat Po, een liggende boeddha, prachtig om te zien. Op de onderkant van de voeten waren allemaal kleine figuurtjes, van een of andere glinsterende steentjes en op de tenen, waren cirkels gemaakt. Om de boeddha, waren er allemaal muurschilderingen. Buiten de wat po, waren nog allemaal aparte gebouwen en 99 sakrams, als ik het goed spel. Dit zijn eigenlijk torens. Gemaakt van mozaïek.
De tweede tempel was de marble tempel. niet zo indrukwekkend als de eerste, maar nog steeds prachtig. Dit was een zittende boeddha. En alles van goud. Het was niet zon grote als de eerste maar dit gaf je ook weer een rustiger gevoel.
Na deze tempel weer een ronde gedaan voor stempels, pff irritant, dus pap en mam, neem geen tuk tuk rit aan als ze stempels willen. De laatste stop was het bureau waar mee we waren. En vroegen of alles nar wens was, en gelijk ook kunnen vragen wat het goedkoopste was om naar koh samui te gaan. Dit was de nachttrein naar surat thani, en dan met de veerboot naar koh samui.
De tourgids zou ons naar ons hotel brengen maar gevraagd of ze ons afkom zetten bij de grand palace. Onderweg kwamen we vast te zitten in het verkeer door een markt, hier dus maar uitgestapt om gewoon even rond te kijken. Door de markt straatjes heen gelopen, en uiteindelijk in een afgelegen straatje een klein restaurantje gevonden. Hier heb ik het beste thaise eten op ooit! Fried noodles with chicken. Het was echt geweldig. En zo goedkoop dat ik er bijna van me stoel viel. Voor nog geen euro hadden we een complete lunch. Na de markt een tuttuk genomen naar siam square, vier gebouwen met elk tenminste 5 verdiepingen vol met winkels. Hier natuurlijk even rondgelopen en uit eindelijk gegeten en onze eerste skytrain rit gemaakt.

De volgende ochtend heerlijk uitgeslapen, dus door het ontbijt heen geslapen, oeps. Dan maar lunchen in China Town. Pfff China Town, heeft zulke smalle straatjes dat we ons er te benauwd voelde en het eten zag er ook niet echt aantrekkelijk uit, dus maar gegeten bij de Starbucks.
Na de Starbucks besloten om daar grand palace te gaan. Hier woonde de koninklijke familie maar word nu alleen nog voor speciale bijeenkomsten gebruikt. Eerst er voor gekozen om het tempel gedeelte in te gaan. Pff zoveel gebouwen, met zoveel spiegels en mozaïek, maar eigenlijk was het niet eens te veel. Het was precies goed. De hoofd tempel, was de Emerald boeddha. Het was een hele kleine boeddha op een hele hoge troon, van goud! Er waren zoveel details, dat de boeddha eigenlijk een beetje in het niets viel. Daarna langs het paleis gelopen, hier jammer genoeg niet naar binnen. Maar was toch indrukwekkend te zien van buiten af. Daarna lekker terug naar het hotel om later uiteten te gaan.

Ook op woensdag uitgeslapen, maar nu wel ontbeten om daarna weer lekker het bed in te duiken. Emilie wou graag de straatjes van slam square nog zien, dus dit na het uitslapen gedaan. En dit waren echt leuke straatjes, niet zo als chinatown. En met hele schattige en leuke dingen. Als lunchen een dessert café gevonden, hmm was erg lekker, wel weer genoeg suikers voor de komende dagen, maar was het wel waard. Het is trouwens volgens mij heel populair om bijles in een café of Starbucks of iets dergelijks te krijgen of gewoon je huiswerk te doen. Daarna op een of andere manier toch weer in het winkelcentrum belandt, weet echt niet hoe we dat elke keer voor elkaar kregen… terug met de skytrain om in een straat restaurantjes te eten, gigantisch afgezet, want ze twijfelde erg over de prijs, maarja dat gebeurt hier zo veel meer.

Donderdag was dan toch echt ons laatste ochtendje samen. Dus ontbeten en spulletjes gepakt, en daarna was het alweer lucht tijd, ook nu weer een suikerbom van een milkshake op...
Rond half 1 was het dan toch echt tijd om beide een andere kant op te gaan, Emilie naar het vliegtuig toe, voor Vietnam, en ik naar het treinstation. Het was best raar om gedag te zeggen vooral omdat je twee maanden samen op en kamer hebt geleefd en een week in Bangkok.
Na gedag gezegd te hebben, was ik dan toch echt alleen en moest ik bet toch zelf doen. Mijn eerste stap was om met de skytrain naar het station toe te gaan. Dus met de skytrain en het laatste stukje met de taxi. Op het station een volpakket gekocht voor koh samui, dit hield in dat je dan de treinreis, de bus naar de veerboot, de veerboot en de bus op het eiland. Dus van half 3 tot half 8 gewacht gelukkig wel een Engelse meisje ontmoet, dus het laatste uur samen doorgebracht. Daarna naar de trein en daar me plekje gevonden. Naast me zaten twee Duitse jongens en tegenover me een Engelse/Deens meisje. Dus was een erg gezellige trein rit. Hier ook trouwens een Nederlands meisje ontmoet, die vier maanden lang ging rondreizen! Rond twaalf uur toch maar gaan proberen te slapen, dus bed klaar gemaakt en proberen te slapen, dit lukte eigenlijk nog best wel goed. Rond 5 uur zijn sommige mensen uitgestapt die naar koh tao gingen, en wij kwamen rond 8 uur aan in Surat Thani. Veel van de vrijwilligers, die ik zou ontmoeten in koh samui zo ontmoeten, kwamen niet meer want de hele trip van krabi naar kon samui, en dan full Moon party op koh phangang, was toch best wel duur, en ik zelf was toch wel zat na een week Bangkok, en dan om zelf daar naar toe te gaan had ik niet heel veel zin in. Dus met het Nederlandse meisje samen naar krabi gereisd. Dit was een bus reis van drie uur. Onderweg drie keer van bus gewisseld. Maar uiteindelijk aangekomen op het busstation in krabi. Hier gewacht op een bus naar ao nang. Gelukkig stopte de bus precies voor mijn resort. Dus hoefde gelukkig niet ver te lopen en het was goed om toch terug te komen op het resort, en naar en een persoonshuisje te verhuizen! Dus nu heerlijk me eigen huisje!

En het word trouwens warmer en warmer hier. Het heeft vandaag ook voor het eerst 5 minuten eventjes geregend.

• 15 Maart 2014 - 09:31

Conny:

Ha die lieve Janneke, fijn dat je zo'n leuke week hebt gehad in Bangkok. Het reizen lukt je prima zo te lezen, super! Nou ik kan me zomerjurkjes van zolder halen om in de koffer te doen. Lekker hoor een eigen kamer. Nou lieve Jans nog even en dan zien we je weer live!! dikke kus mama

• 15 Maart 2014 - 11:24

Henny:

Ha die lieve Janneke,
    Wat maak jij een prachtige reis zeg, al zoveel gezien volgens mij zit je hoofd onderhand wel vol van al die indrukken!
    Maar super hoor en naar Bangkok!
    Jij bent een zeer ondernemende jongedame zeg!
    Geniet nog lekker en veel plezier als je ouders er zijn.
    XX Henny

• 15 Maart 2014 - 19:14

Anouk:

Lieve Jans', wat een verhaal. Leuk om te lezen. De kids zaten helemaal in het scherm, ze miste wel de foto's. Nu zeker afkicken van de suikerbommen. Xxxxx van ons

• 16 Maart 2014 - 23:02

Annika:

Wat een belevenissen weer Janneke!

• 17 Maart 2014 - 21:58

Wm:

Hoi Janneke, jij beleeft nog eens wat daar in Thailand,
    lijkt me een prima basis om paps en mans een goede
    rondleiding te geven. Veel plezier nog de laatste weken daar.

Groetjes
    Wim